Wywiad z Prezesem ZDANIA LOYTEC Competence Center; 09/2019
LOYTEC ZDANIA, globalny gracz w dziedzinie automatyki budynkowej
Rozmawiamy o Loytec, jego produktach i użytkownikach końcowych, do których jego rozwiązania są skierowane?
Loytec jako jedna z pierwszych firm na świecie zaoferowała infrastrukturę sieci danych, która była „inteligentna” i stanowiła podstawowy wybór, oparty o protokół IP. Wiemy obecnie, że sieć danych jest wszędzie obecna w praktyce i dlatego stała się i staje się preferowanym szkieletem wszystkich protokołów komunikacyjnych, dzięki czemu można uzyskać dostęp do informacji, danych i wizualizacji w kontrolowany i spójny sposób. Dotyczy to systemów automatyki, takich jak HVAC, oświetlenie, sterowanie żaluzjami, kontrola dostępu, ale także na przykład zarządzanie energią. Nasza oferta produktów jest bardzo zróżnicowana i obejmuje wszystkie potrzeby nowoczesnej automatyki budynkowej: czujniki, elementy wykonawcze, moduły akwizycji i poleceń itp., ale przede wszystkim sterowniki z pełną funkcjonalnością serwerów sieciowych (zawsze z wewnętrzną zaporą ogniową i podwójnym portem sieciowym!)
Ponadto wszystkie czynności kontrolne i zarządcze można łatwo wykonywać na tradycyjnych komputerach PC , bardzo „przyjaznych dla użytkownika” panelach dotykowych lub na dowolnym urządzeniu mobilnym. Można powiedzieć, że historyczną „aplikacją wieku” jest doskonałe zarządzanie oświetleniem dzięki naszym kontrolerom L-DALI. Obecnie najbardziej rozpowszechnioną magistralą w tej dziedzinie jest DALI, a Loytec wprowadził to urządzenie, które nie tylko umożliwia tradycyjne funkcje oświetlenia, ale jest również idealną bramą z systemami LONMARK lub BACnet, które są jednymi z najbardziej rozpowszechnionych standardów w BMS.
W ciągu ostatnich dwóch lat zdecydowano się na bardzo duży nakład pracy nad nową platformą LROC dla rozwiązań Room Control, której celem jest stworzenie takich rozwiązań, które pozwalają na to, że prace konfiguracyjne i programowe projektu są dobrze udokumentowane, powtarzalne, łatwe w utrzymaniu, a zatem jak najbardziej elastyczne.
Kim są Firmy Partnerskie Loytec w Polsce i jaka jest organizacja?
Strategią korporacyjną LOYTEC jest posiadanie sieci „centrów kompetencji” w Europie, które nie tylko dystrybuują nasze produkty, ale są także w stanie zapewnić pomoc kompetencyjną i szkolenia. Eksperci tych centrów przechodzą specjalne kursy w Centrali w Austrii oraz poznają dokładnie wszystkie aktualizacje i rozwiązania produktów, aby móc wspierać klienta nie tylko w fazach wyboru i zakupu, ale w trakcie obsługi posprzedażnej, także w języku lokalnym. W Polsce naszym centrum kompetencyjnym jest ZDANIA z Krakowa.
Jaki jest poziom kompetencji obecnych operatorów? Jakie są Twoje sugestie dotyczące zwiększenia i zwiększenia profesjonalizmu w tej dziedzinie?
Nie można zaprzeczyć, że rozwój nowych technologii stworzył i stwarza poważne problemy z dostosowaniem się polskich firm w tym sektorze, które są dość małe, a zatem mają trudności z samodzielną aktualizacją wiedzy. Działają zgodnie z wiedzą pozyskaną na kursach szkoleniowych, które zawsze są zapewniane na wysokim poziomie, ale mają pewne trudności w stosowaniu technologii, które naprawdę wymagają zupełnie innego podejścia projektowego, a zatem mentalnego: nie jest to tak bardzo problem jakości operatorów, ale rzeczywistej dostępności czasu, który mogą poświęcić na szkolenia. Tylko ci, którzy inwestują w szkolenie, mogą zajmować pewne miejsce na rynku.
W Polsce struktura dystrybucji oparta jest na sieci „Firmy Partnerskie”, rozproszone po całym kraju, które są przeszkolone bezpośrednio przez ZDANIA i dlatego są w stanie sprostać wszystkim wymaganiom rozwoju technologicznego i badań nad rozwiązaniem najlepiej odpowiadającym potrzebom klienta. Nie jest przypadkiem, że używa się terminu „kompetencja”, w rzeczywistości nie pytamy naszych partnerów jedynie o tradycyjne umiejętności handlowe, ale także o aktualne przygotowanie techniczne zgodne z nowymi produktami i nowymi opracowywanymi rozwiązaniami.
Jaki jest twój punkt widzenia w oparciu o twoje głębokie doświadczenie w tym temacie?
IoT i M2M to nie tylko akronimy, ale skonsolidowana rzeczywistość dla osób pracujących w tych obszarach. Inteligencja przekazana również tym urządzeniom umożliwia pokrycie słynnej „ostatniej mili”: czujników, kamer wideo, czytników, nie tylko w rzeczywistości słyszą, widzą, czytają, ale filtrują informacje i dane, aby uzyskać jedynie nadzór te naprawdę przydatne. Znaczna oszczędność czasu, ale także zwrot z inwestycji dla firm. Osobiście uważam, że droga, którą zaczęliśmy podróżować, jest teraz dobrze określona: nie możemy zawrócić.